Forældresamarbejde

Vi vægter samarbejdet med jer forældre rigtig højt, for vores opgave er sammen med jer at skabe de bedste rammer for trivsel og udvikling for alle børn i Arken.

I det daglige lægger vi vægt på, at der er tid til at få talt sammen, når I afleverer og henter, så vi kan få at vide, hvis jeres barn for eksempel har haft en svær morgen, og vi kan fortælle om en lille sjov episode fra dagen. Nogle gange kan det også være en skæv morgen, I måske har brug for at fortælle om. Det er helt fint og nødvendigt - men vi skal huske, at børnene også lytter med, og derfor er det vigtigt, at historien ikke vokser for dem. Hvis der er større ting, I vil tale med os om, så grib endelig fat i os - så finder vi et godt tidspunkt til en rolig snak.

Aula - vores forældreintra - bruger vi, når vi giver praktiske informationer, for eksempel om ture, vi skal på. Vi bruger også Aula til at lægge billeder ud fra dagen eller dagbøger fra ugen, hvor vi skriver om, hvad vi har lavet. Vi hjælper gerne, hvis I har problemer med at komme på Aula.

Hvis det har været en svær aflevering, er I selvfølgelig også altid velkomne til at ringe til os, efter I er gået, så I lige kan høre, hvordan det går.

Forældresamtaler

Vi har flere faste samtaler i løbet af de år, jeres barn er i Arken. Den første samtale er tre måneder efter, jeres barn er startet hos os. Her taler vi om, hvordan den første tid er gået, og hvordan jeres barn er faldet til.

Vi vil gerne sikre, at vi får talt om jeres barns trivsel minimum en gang om året. Derfor inviterer vi alle familier til en samtale årligt. Vi inviterer familier, der har børn med basisplads, til flere samtaler. Men I kan altid sige til, hvis I har brug for at vende noget med os - så finder vi selvfølgelig tid til det. Og vi tager fat i jer, hvis vi mener, det er nødvendigt.

Vi holder også samtaler, når jeres barn skal starte i børnehaven. Her deltager en pædagog fra vuggestuen og en fra børnehaven. På den måde kan vi få overleveret viden om barnet bedst muligt.

Den sidste samtale holder vi, inden jeres barn skal starte i skole. Til samtalen har vi fokus på overgangen til skole, og om der er noget særligt, der skal arbejdes med i den forbindelse. Vi taler også om den vidensoverdragelse, vi sender til skolen.

Forældremøder

Vi holder forældre en gang om året i forbindelse med fællesspisning. Hver familie tager en ret med, og vi spiser sammen alle sammen - også børnene - inden forældremødet. Efter maden går den ene forældre på legepladsen med barnet, mens den anden er til forældremødet. Hvis man kun kan komme en forældre, går man til mødet, og jeres barn kan sagtens være på legepladsen med de andre børn, mens vi holder møde.

Forældreråd

I forældrerådet er du med til at diskutere og definere de værdier, som ligger til grund for den pædagogik, der præger aktiviteterne og hverdagen her i Arken. Du har derfor mulighed for at præge institutionen på mange niveauer. Du kommer tæt på vores dagligdag og lærer medarbejderne og de andre forældre at kende.

Forældrerådet er sammensat af forældrerepræsentanter, medarbejderrepræsentanter og den pædagogiske leder. Valg til forældrerådet sker en gang årligt på et forældremøde for hele institutionen. Forældrerådet holder møder fire gange om året.

Forældrebestyrelse

I Københavns Kommune er alle dagtilbud organiseret i klynger, og hver klynge har en forældrebestyrelse. Forældrebestyrelsen fastsætter principper for klyngens arbejde og for samarbejdet mellem institutionen og hjemmet. Forældrebestyrelsen består af forældrerepræsentanter fra alle enheder i klyngen, personalerepræsentanter og klyngelederen.

Forældrerepræsentanten bliver valgt blandt medlemmerne i institutionens forældreråd. Forældrebestyrelsen holder møder seks gange om året.

Læs mere om forældreindflydelse her.