Fra vuggestue til børnehave og fra børnehave til skole

Overgange og skift kan være store i små børns liv. Det er en vigtig opgave for os at forberede børnene på overgangene, så de bliver trygge og gode.

Fra vuggestue til børnehave

Inden jeres barn skal starte i børnehave, bliver de en del af vores minigruppe. Minigruppen lærer, hvad det vil sige at gå i børnehave. Det vil sige, at vi lærer børnene - i samarbejde med jer forældre - at smide bleen, så de kan komme med på længere ture, når de starter i børnehaven. Vi lærer dem blandt andet også at vaske hænder selv og at åbne madpakken selv. Man kan sige, at det er pædagogerne, som står for indkøringen i børnehaven.

Fra børnehave til skole

Vores ældste gruppe kalder vi Agurkerne, og Skoleagurkerne er den del af gruppen, som skal begynde i skole. I gruppen med skoleagurkerne arbejder vi med skoleforberedende aktiviteter: Børnene lærer tal og bogstaver, og de lærer grundlæggende ting som at holde på en blyant, klippe efter en streg og at skrive deres navne. Vi har også fokus på, at de sociale relationer ændrer sig, og at børnene skal indgå i større grupper og tage hensyn til hinanden på nye måder.

En del af dette arbejde er også vores forældresamtale, hvor vi snakker om, hvor jeres barn er i forhold til skolestart, hvad der er vigtigt at fokusere på, og hvilken viden vi skal videregive til skolen.