Samarbejde i klyngen

I Københavns Kommune er alle dagtilbud organiseret i grupper af flere institutioner, som vi kalder klynger. Arken er sammen med seks andre daginstitutioner en del af Klynge A i Brønshøj/Vanløse. Foruden Arken består klyngen af Månestrålen, De Syv Have, Væksthuset, ByToften, Stjernen og Midtfløjene/Grostedet.

En af de ting, vi har glæde af i vores klynge, er, at flere af vores institutioner har to pædagogiske ledere. Det vil sige, at vi har et stort og kyndigt ledelsesteam i klyngen, og derfor er vi flere til at dykke ned i og dygtiggøre os i forskellige pædagogiske områder. Den viden er til stor gavn for hele klyngen, når vi deler den med hinanden på tværs af institutionerne. Én leder kan nemlig ikke være ekspert på alt, men sammen kan vi være eksperter på meget, og derfor giver det rigtig meget til alle vores institutioner at være en del af en klynge.

Vores børnesyn

I Klynge A er vores vision, at alle børn får mulighed for at udvikle sig, udforske og lære gennem fordybelse, sociale fællesskaber og leg – og det skal ske i et miljø af nærværende og anerkendende voksne, så de kan få et stærkt selvværd og blive livsduelige børn. For os betyder det børn, der formår at rejse sig op og møde verden igen trods nederlag, så de får følelsen af, at ”de duer”.

Vi ser det gode børneliv som et liv, hvor der er plads, tid og ro til at være barn, og hvor den voksne giver barnet nærvær, omsorg og tryghed til at kunne lære og udvikle sig. Vi værner om børnenes ret til at være forskellige og har øje for, at børn udvikler sig i forskelligt tempo. Derudover har vi fokus på at møde børnene med oprigtig interesse og inddrage hvert enkelt barn ud fra barnets eget perspektiv.

Vores arbejdsfællesskaber

Noget af det mest givende ved samarbejdet i vores klynge er vores tre arbejdsfællesskaber, som handler om henholdsvis pædagogik, sprog og bevægelse.

Hvert arbejdsfællesskab består af en gruppe ledere og medarbejdere fra klyngens institutioner. I arbejdsfællesskaberne samles vi på tværs for at dykke helt ned i både teori og praksis, udfordringer og metoder, så vi kan dele vores viden på tværs af klyngen, og alle syv institutioner får de bedste forudsætninger for at gøre det rigtig godt på de tre områder.

Pædagogik
I arbejdsfællesskabet om pædagogik har vi fokus på de grundlæggende pædagogiske rammer for vores arbejde med børnene. Det handler blandt andet om vores børnesyn og vores måde at møde børnene på i alt fra rutinesituationer til planlagte pædagogiske aktiviteter. I dette arbejdsfællesskab dykker vi ned i temaer som måltider, forældresamarbejde og andet, der gør os i stand til at styrke vores daglige pædagogiske praksis.

Sprog
I arbejdsfællesskabet om sprog arbejder vi med at sikre, at der er gode vilkår for, at børnene kan udvikle sig sprogligt. Børnenes sproglige kompetencer påvirker nemlig deres muligheder i deres videre færd ud i livet, og derfor skal alle børn i vores klynge have samme forudsætninger for at udvikle sig sprogligt, opbygge et stort ordforråd og turde deltage i samtaler og tale foran andre børn og voksne.

Bevægelse
I arbejdsfællesskabet om bevægelse taler vi om, hvordan vi får mere og bedre bevægelse ind i børnenes hverdag, så det bliver ved med at være en fast og naturlig del af den pædagogiske praksis i alle institutioner. Børn lærer på mange måder, og en måde er at bruge kroppen og være aktiv, mens man lærer. Derfor skal vores børn have gode motoriske kort på hånden, når de starter i skole, og derfor har vi så stort et fokus på at videndele og udvikle vores pædagogiske praksis på bevægelsesområdet.

Vores fælles personalepolitik

Flere af vores retningslinjer og politikker har vi udarbejdet fælles i klyngen. Det gælder eksempelvis for vores personalehåndbog og vores retningslinjer for modtagelse af nye medarbejdere. På den måde kan vi sikre, at vores medarbejdere møder samme retningslinjer og får samme gode modtagelse, uanset hvilken af klyngens institutioner de er ansat i.

Klyngeleder i Klynge A

Guli Werther er klyngeleder og kan kontaktes på 30 45 35 75 eller en63@kk.dk.