Hverdagen i Arken

Morgen

Vi åbner klokken 7 og starter som regel dagen udenfor på vores legeplads. Når I afleverer, bliver I derfor mødt af en pædagog udenfor, som tager imod jeres barn. Indtil klokken 8 er der morgenmad til de børn, som ikke har spist hjemmefra. Det meste af året foregår morgenmaden også ved borde og bænke udenfor. Her er også mulighed for at sidde, få lidt at drikke og lande i dagen i ro og mag.

Formiddag

Om formiddagen har vi aktiviteter og fordybelse i mindre grupper, som typisk består af en enkelt voksen og en lille gruppe børn. Børnegrupperne varierer fra dag til dag - vi sammensætter dem ud fra de behov, det enkelte barn har med hensyn til deres udvikling og relationer. Nogle dage er vi opdelt ud fra alder, og andre dage samler vi både de mindste og de største børn.

For at skabe ro omkring børnene fordeler vi os sådan, at en tredjedel af grupperne er i grupperummene indenfor, en tredjedel er ude på legepladsen, og den sidste tredjedel er på tur. Dagens aktiviteter kan eksempelvis bestå af en bevægelsesleg på legepladsen, bagning i vores køkken, legobygning eller kreatid i et af grupperummene eller en cykeltur til en nærliggende legeplads - eller blot en gåtur ud for at finde snegle.

Frokost

Ved 11-tiden spiser vi frokost i de samme grupper, vi har været i om formiddagen. Selvom børnene har madpakker med, øver vi stadig selvhjulpenhed og bordmanerer - nogen henter vand, vi hjælpes ad med at hælde vand op i glassene, og først når alle sidder klar og har åbnet deres madkasser, begynder vi at spise. Vi bruger frokosten som et rart og hyggeligt rum til at tale med hinanden og styrke børnenes relationer. Ofte spiser vi også vores madpakker udenfor - det gør vi især, hvis vi er ude på en længere tur, eller hvis vi har brugt formiddagen på legepladsen.

Eftermiddag

Efter frokost sover de fleste børn i vuggestuen lur. De børn i børnehaven, som har behov for det, får også lov at hvile sig på en sofa eller en madras.

Nogle eftermiddage bruger vi i de samme grupper, som vi var i om formiddagen, og andre dage inddeler vi børnene i nye grupper. Uanset hvad, samler vi igen børnene i mindre grupper og sætter en aktivitet eller en form for fordybelse i gang. Aktiviteten kan også sagtens bestå af fri leg på legepladsen eller i et grupperum, så børnene lærer at tage initiativ og følge det, de er optagede af.

Vi spiser eftermiddagsmad ved 14-tiden, og resten af eftermiddagen går med de planlagte aktiviteter og lege, indtil alle børn er blevet hentet. Vores aktiviteter om eftermiddagen er typisk bevægelseslege, kreative aktiviteter, konstruktionsleg eller læsning i mindre grupper. Og nogle gange finder børnene selv ind i lege, for eksempel i dukkekrogen.

Ved planlagt tur

Hvis dit barn skal på tur, vil vi bede jer møde senest kl 9.15 - så barnet har tid til at "lande i huset", samt har tid til at pakke sin tur rygsæk sammen med sine kammerater. Ved længere ture er vi som regel først hjemme omkring kl. 14.