Klynge A´s børnesyn skal være med til at understøtte det gode børneliv, forstået som et liv, hvor der er plads, tid og ro til at være barn, og hvor de tillidsskabende voksne giver barnet nærvær, omsorg og tryghed til at kunne lære og udvikle sig. Vi skal værne om børns ret til at være forskellige, samt have øje for at børn udvikler sig i forskelligt tempo.
Vi skal møde børnene med oprigtig interesse og være opmærksom på det enkelte barn og sørge for at få barnet inddraget ud fra dets eget perspektiv.
Børnesynet i Klynge A er:
- At børn opleves grundlæggende som kompetente og selvstændige.
- At børn har brug for omsorg, udfordringer, forventninger og tillid fra voksne.
- At børn ses som aktive med skabere af egen læring og udvikling i rammer, de voksne er ansvarlige for
- At børnenes bidrag er væsentlige og vigtige elementer i det pædagogiske arbejde.
- At barnet skal føle sig set og forstået, og opleve, at det har en demokratisk stemme.
- At egen og legende nysgerrige tilgange er udgangspunktet for de processer barnet indgår i.
- At barndommen har værdi i sig selv.
- At barnet skal mødes med nærvær.
- At mødet mellem barnet og de pædagogiske medarbejder tillægges høj værdi.
Eksempel - Hvordan vi kan se og skaber vores børnesyn i praksis: En medarbejder er sammen med en gruppe børn, hvor de tæller og synger sange, et barn står et stykke fra gruppen, medarbejderen kigger på barnet, men barnet kommer ikke. Medarbejderen inviterer barnet til at være med, men barnet kommer stadig ikke. Medarbejderen går hen til barnet, sætter sig i øjenhøjde og begynder at tælle på engelsk, medarbejderen tager barnets hånd og tæller: ”one, two three…”. Medarbejderen tager barnet i hånden og de går hen til gruppen. Her tæller alle børn først på engelsk, og derefter foregår det på dansk.